Kのhimaブログ

暇人が気まぐれに語ります。

【おはなし】毒入りの井戸と王様

たまには、お話でも。
この話、おれは初めて読んだ。
みなさんは、読んだことがありますか。
作者不詳らしいけれども、気に入ったので紹介します。


https://www.happierabroad.com/Quotes_Insanity.htm より。

The Parable of the Poisoned Well:

毒入りの井戸の例え。



There was once a wise king who ruled over a vast city. He was feared for his might and loved for his wisdom. Now in the heart of the city, there was a well whose waters were pure and crystalline from which the king and all the inhabitants drank. When all were asleep, an enemy entered the city and poured seven drops of a strange liquid into the well. And he said that henceforth all who drink this water shall become mad.


昔、広大な都市を治めていた賢い王がいた。

彼はその力で恐れられ、その知恵で愛されていた。

その街の中心部には、水が清らかな水晶のように澄んだ井戸があり、王や住民たちはそこから水を飲んでいました。

皆が寝静まった頃、敵が都市に入り、井戸に奇妙な液体を7滴注ぎました。

そして、今後この水を飲む者はすべて狂人になると言った。



All the people drank of the water, but not the king. And the people began to say, "The king is mad and has lost his reason. Look how strangely he behaves. We cannot be ruled by a madman, so he must be dethroned."


人々は皆、その水を飲みましたが、王は飲みませんでした。

民衆は言い始めた、

「王様は狂っていて、理性を失っている。

見てください、彼の奇妙な行動を。

私たちは狂人に支配されるわけにはいかない。

彼を退位させなければならない。」



The king grew very fearful, for his subjects were preparing to rise against him. So one evening, he ordered a golden goblet to be filled from the well, and he drank deeply. The next day, there was great rejoicing among the people, for their beloved king had finally regained his reason.


王様はとても怖くなりました。

民衆が王様に反旗を翻す準備をしていたからです。

ある晩、王は黄金のゴブレットに井戸から水を入れるように命じ、深く飲み干しました。

次の日、人々は大喜びしました。

愛する王がついに理性を取り戻したからです。

(以上、機械翻訳)